FAQ 18

Wat betekent het dat Zonnemaatje is gemigreerd naar Econobis?

Update: 17 juni 2022
Mensen die inloggen via onze website worden vanaf de eerste week van juni doorgeleid naar de inlogsite die wordt gefaciliteerd door Econobis. Daar kun je met de oude inloggegevens die je gebruikte (vanuit Zon op Nederland) nu niet meer inloggen.

Econobis is een ICT-platform en is de opvolger van Zon op Nederland. Op zo’n ICT-platform wordt de ledenadministratie van Zonnemaatje bijgehouden. We benadrukken vaak dat het van belang is dat onze leden (certificaathouders) goed hun eigen gegevens bijhouden. Denk daarbij aan adresgegevens (verhuizingen), maar ook de actualiteit van jouw energieleverancier. Stap je over? Dan moet je dat zelf doorgeven via dit ICT-platform. Daarom kun je ook inloggen. Zo kun je dat zelf regelen.

Via het ICT-platform van Zon op Nederland had je ook inzicht in de waarde van jouw certificaten, kon je zien wat je bij de Belastingdienst moet opgeven, kon je de elektrische opbrengst van jouw certificaten zien en kon je zien hoeveel energiebelasting je mag terug verwachten.
Die faciliteit biedt Econobis niet in de nieuwe omgeving waar je inlogt.
Vooralsnog kun je deze gegevens nog wel zien in de “oude” omgeving van Zon op Nederland, waar de gebruikerspagina nu wordt gefaciliteerd door Zonmonitor. Daar kun je met jouw oude gebruikersnaam en wachtwoord nog altijd inloggen en deze gegevens zien. Zonmonitor.nl heeft aangegeven deze service te blijven aanbieden tot november 2022.

Tijdens de migratie naar Econobis kon je jouw ledengegevens niet bijwerken. Alle certificaathouders hebben op 14 juni een e-mail ontvangen (check ook jouw SPAM box) met een activeringslink. Als je die gebruikt dan maak je een nieuw, eigen wachtwoord aan, en kun je weer inloggen.
Via verschillende vaak gestelde vragen hebben we instructies gegeven hoe je wijzigingen kunt doorgeven. Op het nieuwe ICT-platform Econobis zal dat wat anders gaan dan bij Zon op Nederland. Gedurende de maand juni maken we bekend wat de wijzigingen zijn en werken we de instructies in de vaak gestelde vragen bij. Via een update-datum bovenaan zo’n pagina kun je zien of de pagina al aangepast is aan de nieuwe situatie. Op 17 juni zijn alle vragen geactualiseerd, daar waar nodig.

Het Zon op Nederland platform is vanaf 8 juni niet meer actief als je inlogt. Je kunt er via Zonmonitor nog wel gegevens inkijken, zoals de opbrengst van jouw panelen, de waarde van jouw certificaat of de download van jouw eventuele voucher. Je kunt er echter geen gegevens in wijzigen. Dat doe je via Econobis.

We verwachten veel van Econobis. Dit platform is door energiecoöperaties ontwikkeld en is speciaal gemaakt voor administratieve doeleinden, waar energiecoöperaties mee te maken hebben. Het is een product van onze branchevereniging EnergieSamen. Op deze pagina kun je in de brochure alles lezen over Econobis.